23. května 2013

Věci, co jsem se naučil o fotografii...1. část

Minimalizuj své vybavení

(...Fro Knows Foto)
Je to jednoduché, čím méně vybavení taháš tím více si to užiješ. Často se nemůžu rozhodnout co si mám s sebou vzít. Analog nebo digi? Dlouhé ohnisko nebo krátké? Vzít stativ nebo ne? Člověk by přirozeně nejradši vzal všechno aby měl jistotu, ale tvoje záda na to mají jiný názor. Po hodince focení budeš vypadat jako Zvoník u Matky Boží po výstupu do svého obydlí a tvoje reakční schopnosti se sníží tak na 20 procent, a nejen ty reakční. Je třeba se jasně rozhodnout, co chceš fotit a podle toho vybrat, protože ať vezmeš kterýkoliv foťák, nakonec většinou to podstatné vyfotíš. Navíc to vyfotíš většinou mnohem lépe, protože jsi v klidu a focení je v tu chvíli relax a ne tortura. Dneska zpravidla nosím jeden foťák, stativ a maximálně blesk s deštníkem ať jdu fotit cokoliv a nestává se, že bych litoval...


Pozoruj

(...Jan Čistírna Burgert)
Trénuj svoje pozorovací schopnosti kdykoliv je příležitost. Všímej si detailů. Přemýšlej co a proč tě přitahuje. Ono to vypadá banálně, prostě čumět, ale opak je pravdou. Je neuvěřitelné kolik věcí nám uniká, ačkoliv je máme v zorném úhlu. Je to dáno mimo jiné tím že  mysl každého člověka je plná vzorců v podstatě na všechno. Stejně tak máme v hlavě vzorec na to jak by měla vypadat fotografie, kterou pořídíme. Takových vzorců na fotografie máme přirozeně spoustu, ale přesto je to stále obrovské omezení vnímání. Díky tomu ti uteče spousta zajímavých věcí, protože čekáš až se naplní tvůj vzorec a podvědomě gumuješ spoustu věcí, které do něj nespadají. Trénink pozornosti je dobré trénovat i bez foťáku, protože tím vyřadíš z provozu právě foto-vzorce, které máš v podvědomí - nefotíš-li, nemáš tendenci hledat záběr.


Neváhej 


Proč taky? Shoří ti ruka když to teď zmáčkneš? Dostaneš pěstí od foceného? Rozbije ti někdo foťák? Bude se ti někdo smát za špatný snímek? I kdybys vyplýtval políčko filmu, je to opravdu tak tragická ztráta? A co ty nevratné ztráty záběrů, jen díky tomu že zaváháš? První 4 možnosti jsou zhruba stejně pravděpodobné, tak NEVÁHEJ!!!


Foť hodně, ale ne za každou cenu
Navíc používáš-li digitál. Neplánuj si focení na nějakou dobu, ale měj focení jako součást svého života. Neznamená to ovšem fotit všechno co se mihne, protože pak ztratíš orientaci v tom co a proč vlastně fotíš nebo chceš fotit. Časem přijdeš na to kdy je dobré foťák brát a jaké záběry tě přitahují. Najdeš rovnováhu v rozhodování...


Běž ven!


Doma u počítače moc fotek nepořídíš, to je zřejmé. A nejen to, protože opravdu minimum fotografů, kteří se specializují na fotografií v ateliérů k tomu má skutečně charakterové předpoklady. U většiny je to jen pohodlnost či strach otevřít se světu. Venku jsou přece lidé, zvířata, příroda, nebe, inspirace, ŽIVOT....


Utrácej za čas, ne za techniku.


Ano, taky bych bral Leicu nebo Hasselblad, ale k čemu mi to bude, když všechen čas na focení strávím vyděláváním na takovou srandu? Jestli se chceš chlubit, balit na to holky (nebo kluky), nebo si to vystavit a kochat se sám, tak prosím, ale k lepším snímkům ti to výrazněji nepomůže. Kvalita fotografie tkví v kompozici, umění pozorovat, práci se světlem, atd. To jsou ovšem věci které se naučíte jen praxí a žádný instruktor na workshopu nebo učebnice vám to do hlavy nenasype. Pokud ovšem máš peněz na rozhazování tak si to klidně kup, ale lepšího fotografa to z tebe udělá, jen pokud tvoje schopnosti výrazně přesahují možnosti techniky, kterou máš teď. Když budeš sedět počítače a vymýšlet, že bys chtěl fotit tohle a tamto, ale že na to potřebuješ to a támhlecto, tak z tebe taky fotograf nikdy nebude. Na většinu věcí ti skutečně stačí to vybavení, které máš teď. Až budeš starý a budeš vzpomínat za co si utratil peníze, tak pro tebe bude mnohem cennější jeden jediný měsíc strávený focením, než Canon 5DMarkIII s L-kovým sklem.


Uvolni se
U focení se skvěle můžeš učit sebekontrole. Když máš klidnou mysl, vyrovnáš dýchání a nenuceně se koncentruješ, tvoje schopnosti fotografa jdou obdivuhodně nahoru. Pokud si všimneš, že pracuješ v křeči, nepravidelně a trhaně dýcháš, jsi uřícený, máš problém s koncentrací apod., vyplatí se zastavit se, zavřít oči a soustředit se na dýchání. Během deseti minut je z tebe nový člověk.


"Není-li tvá fotka dost dobrá, nebyl si dost blízko"
(...Robert Capa - Omaha Beach, Den D)

Tato slova vyslovil jeden z nejznámějších fotografů Robert Capa. Neznamená to samozřejmě, že s dlouhým ohniskem, nebo s odstupem neuděláš dobrý snímek. Ovšem pokud není snímek dobrý, tak je skoro pravidlem, že by ho zachránilo kdyby jsi šel blíže. Myslím si, že i většina relativně povedených záběrů focená s odstupem by byla ještě lepších, kdyby byl fotograf blíže. Myslíte, že by nějaký fotograf zvířat používal tele-objektiv, kdyby se nebál, že ho ten lev sežere?


Nepoužívej zoom...příliš
(...Jan Čistírna Burgert - 135mm)

Ano, bylo to tady tisíckrát. Pevné ohnisko má lepší kresbu než zoom, mimo jiné protože potřebuje méně čoček. To je nepopíratelný fakt, ale není to jediný důvod a řekl bych, že ani nejdůležitější. Tvoje schopnosti fotit se totiž velmi zvýší ve chvíli kdy znáš velmi dobře svůj úhel záběru. Naučíš se velmi rychle odhadovat, jak bude vypadat kompozice dříve než koukneš do hledáčku. To je rychlejší než zoom a trénuje to i obrazotvornost. Něco takového ti vlastní pohodlnost při používání zoomu nikdy nedovolí. Osobně mám zoom 17-70mm a používám jej na třech ohniscích. Na street a report 17mm a výjimečně si jej páskou zalepím na 28mm. Na krajiny pak 17mm nebo 70mm.


Neboj se o vybavení

Je to přece jenom kus plastu, kovu a skla. bude to skutečně taková tragédie, když o to přijdeš? Bude to takové utrpení, budeš-li muset na čas používat něco horšího? Bude to horší, než neustálé omezování se strachem o techniku? Kdo neriskuje, nic nezíská....