24. června 2013

Jaký fotoaparát pro začátečníka...?

Alternativy
Na současném trhu jsou k dispozici v podstatě 4 alternativy s kvalitou obrazu, kterou lze označit za vynikající a které by zároveň měly být vhodné pro začátečníka. V posledních letech především na krcích Japonských turistu můžete vidět se houpat tzv. mirrorless (bez zrcadla) foťáky. Tyhle na první pohled podivné věcičky kombinují výhody velikosti těla malých kompaktních foťáků a údajně i obrazovou kvalitu velkých digitálních zrcadlovek. Naproti tomu stojí kompaktní fotoaparáty Nikon coolpix a Ricoh GR... Další možností jsou právě staré dobré DSLR ( digitální zrcadlovky) s výbornou kvalitou obrazu, hromadou nastavení a obřími skvěle kreslícími objektivy na které můžete balit čičí. V nedávné době ovšem přibyl další konkurent v podobě "dálkoměrů" od Fuji, ovšem nese si s sebou skutečně všechny výhody skutečného dálkoměru?
IMG_9571
( Jan Čistírna Burgert - Canon 550D - 17mm)


Hledáček
Při nákupu fotoaparátu velmi podceňovaná věc nejen amatéry. Ne každý foťák má totiž stejně čistý obraz v hledáčku a ne každý fotoaparát má vlastně hledáček. Proč je to důležité? Především při focení portrétů a momentek je rozhodující velmi dobře rozeznávat detaily, které rozhodují, kdy je ten správný moment stisknout spoušť. Můžete spoléhat na vysokou kadenci moderních zrcadlovek, která si nezadá s kalašnikovem, ale to vás fotit nenaučí. Vlastně otázka je, budete-li fotit více vy, nebo fotoaparát.
U zrcadlovek nižších řad je problém, že hledáček za prvé nepokrývá celý záběr. Za druhé nemá pentagonální hranol, tudíž než se světlo dostane přes soustavu zrcátek k vašemu oku, hodně se ho vytratí. A za třetí světlo prochází skrz objektiv, kde se dle světelnosti objektivu taky nějaké vytratí. Pentagonálním hranolem disponují již fotoaparáty okolo 30 000 korun, ovšem pokud jde o výřez v hledáčku tak na 100% jsou až nejvyšší řady Canon a Nikon, kde už by se dalo polemizovat o srovnání s dálkoměry Leica, které řeší i poslední problém se ztrátou světla v objektivu.
Dálkoměry totiž mají hledáček umístěn mimo objektiv a díky tomu vidíte obraz tak, jako by jste se dívali přes okno. Výřez obrazu v hledáčku dálkoměru Leica je dokonce větší pro lepší orientaci a obrazová kvalita je srovnatelná s těmi nejlepšími přístroji Canon, či Nikon, ne-li lepší. Nevýhodou by ovšem pro někoho mohla být absence autofokusu, ale o tom později. Na trhu se objevily také foťáky Fuji, které se označují jako falešné dálkoměry. Disponují sice průhledovým hledáčkem jako Leica, ale nemají stejný princip ostření jako dálkoměry. Manuální ostření není tudíž tolik pohodlné. Je to ovšem vynikající levnější alternativa, jelikož disponují výbornou obrazovou kvalitou a orientace v hledáčku je lepší, než u těch nejlepších zrcadlovek.
Pokud jde o Mirrorless mašinky, tak tady je snad jejich největší slabina, protože hledáček nemají. Jste odkázáni na LCD displej, kde sice vše velmi pěkně vidíte, ale pro rychlejší focení je to nepraktické. Navíc to žere baterku. Stejný problém budete mít u zmíněných Kompaktů Ricoh a Nikon. Ovšem hledáček se dá dokoupit zvlášť a práce s ním je pohodlná. Ceny za něj se pohybují ovšem od 3000 korun, což mi připadá trochu přehnané. Ostatně se tady ještě jedna možnost, můžete si ho vyrobit. To by taky nebylo tak složité.




Objektiv
je nejdůležitější částí fotoaparátu a není od věci mu věnovat největší část investice. Nejdříve je vhodné pořídit světelný objektiv, nejen kvůli možnosti práce s hloubkou ostrosti, ale také pro již zmíněnou viditelnost v hledáčku u DSLR, potažmo na displeji Mirrorless mašinky. Pokud jde o fotoaparáty Fuji, tak dražší varianta Xpro1 disponuje výměnnými objektivy, ovšem levnější verze x100s (x100 nezmiňuji pro nedořešený AF) nemá možnost výměny objektivu a je osazen Fujinonem 23mm/f2,0.  Je to tedy pevné ohnisko, což především pro začátečníka není na škodu. Naopak bych doporučoval začátečníkovi pořídit si pevný objektiv. Naučí se lépe pracovat s kompozicí a znát vlastnosti a principy objektivu i optiky jako takové. Navíc s pevným objektivem pořídíte více muziky za stejné peníze, pokud jde o obrazovou kvalitu, zpracování a funkce. Mí favorité mezi kompakty Ricoh a Nikon také disponují pevnými objektivy, a to o ohniskové vzdálenosti 18,3mm. V případě jediného pevného skla může být ideální širší ohnisko, protože to fotografa nutí přistupovat blíže k focenému objektu a být s ním v kontaktu. Navíc s širokoúhlým objektivem lze fotit téměř vše, takže je to univerzálnější. Pokud se chceš zaměřit na focení portrétů, doporučuji objektiv o ohniskové vzdálenosti maximálně 50mm. Kdy si ještě zachová nějakou tu univerzálnost, ale již nezkresluje linie. Objektivy o delší ohniskové vzdáleností než 50mm si s sebou nesou určitá užitečná specifika, ale nesrovnatelně častěji se ti u nich stane, že danou věc s tímto úhlem záběru prostě nevyfotíš. Po nákupu delšího skla jakožto prvního objektivu, jej budeš chtít vrátit asi do dvou dnů...
IMG_1178
( Jan Čistírna Burgert - Povodně Praha 2013 - Canon 550D - 17mm)








Autofokus
V této disciplíně zdánlivě nemají DSLR konkurenci. Mirrorless kámošové mají zatím poměrně pomalý autofocus a dálkoměry Leica tuto funkci nemají vůbec. U přístrojů Fuji je AF poměrně výkonný, ale ptám se, je-li u dálkoměrů, či falešných dálkoměrů Fuji AF vůbec potřeba. Ve skutečnosti je sice autofokus rychlá varianta ostření, ale nemyslím si, že je přesnější než oko. Vybrat si kam chceme zaostřit je dílem okamžiku, ale fotoaparát si vybírá za nás a to dost často nepřesně. Můžeš se sice naučit autofokus používat tak, aby se tento problém minimalizoval, ale ve skutečnosti ve většině žánrech není rychlost zaostření tak zásadní. Při použití dálkoměru je navíc manuální ostření úplně jiná písnička, nejen díky velkému světelnému a přehlednému hledáčku, ale i díky zaostřovacímu principu, kdy je zaostření dosaženo v momentě kdy se ti v hledáčku spojují dva překrývající se obrazy v jeden. Výše zmíněné kompakty s pevným objektivem mají autofokus také rychlý a přesný, ale ne DSLR to nestačí.



Obrazová kvalita
Rozhodně jde také o nezanedbatelný faktor, i když si myslím, že trochu přeceňovaný. Většina nových fotoaparátů se snímačem APS-C a větším poskytují kvalitu obrazu na tak vysoké úrovni, že s nimi můžete fotit snad i do National Geographic a nepozná to ani editor. Ovšemčím větší snímač, tím lepší kvalita obrazu a pokud se rozhodneš připlatit za mašinku se snímačem o velikosti fullframe, byla by lež tvrdit, že se kvalita obrazu výrazně nezlepší. Navíc úhel záběru neurčuje jen ohnisková vzdálenost, ale i velikost snímače a máte-li na menším snímači se stejným objektivem určitý úhel záběru, na FF snímači bude větší. To je důležité proto, že širokoúhlý objektiv je konstrukčně těžší vyrobit tak, aby se minimalizovaly optické vady. Pro dosažní daného úhlu záběru nepotřebuješ na FF snímači tak širokoúhlý objektiv a proto je obrazová kvalita lepší i po optické stránce. Je třeba si ovšem uvědomit, že pokud budeš preferovat tele-objektivy, je v tomto ohledu výhodou APS-C snímač.
U faktoru obrazové kvality paradoxně pohoří mirrorless nejvíce, protože žádný z nich nedisponuje ani APS-C snímačem natož větším. Naproti tomu zde je hlavní důvod proč zdůrazňuji kompakty Ricoh GR a Nikon Coolpix. Oba jsou totiž osazeny snímačem právě o velikosti APS-C, a nesou si s sebou tu obrazovou kvalitu zrcadlovek zmiňovanou u mirrorless. Není kompakt jako kompakt.
PS.: APS-C snímačem bývají vybaveny zpravidla všechny DSLR označované jako profi a poloprofi.



Velikost - váha - motivace
Nejen začátečníci často podceňují faktor velikost-váha-motivace. Pokud to myslíš s focením vážně, dříve nebo později budeš chtít mít fotoaparát stále po ruce. V momentě, kdy si pořídíš velký a těžký fotoaparát, zjistíš, že nosit jej celý den může být více než otravné a to bude mít vliv na tvou motivaci k focení. Focení by mělo být především relax a zábava a tak to jistě není momentě, kdy tvůj postoj připomíná upoceného Zvoníka. Ztrácíš koncentraci a musíš se přemáhat. To má vliv na kvalitu tvých snímků a tak dostává další ránu motivace, až si posléze prohlížíš úlovky. Osobně považuji faktor velikost-váha-motivace za nejdůležitější při nákupu fotoaparátu. Tady kompakty, mirrorles foťáky a dálkoměry nemají konkurenci, ale "amatérské" řady zrcadlovek s pevným objektivem také nemusí být žádní obři a poskytují nanejvýš dostatečnou kvalitu snímků. I zde měj na paměti, že hezké fotky za tebe může udělat výkonná mašinka, ale skutečně dobré fotky jsou dílem náhody, nebo fotografa.















 

závěr-rozpočet
Faktorů je jistě více a netvrdím, že nezáleží na bytelnosti, či kvalitě displeje. Myslím si ale, že pokud podceníte hledáček, objektiv, ostření, či váhu-velikost, budou vám tyto problémy trnem v oku nesrovnatelně více, něž cokoliv jiného.
Při výběru foťáku nesmím zapomenout na cenu. Na závěr tedy ještě malý nástřel jednotlivých variant...


Dálkoměr - Fuji mašinky hodně lidí chválí, ale jde o docela drahou srandu. Dělá to krásné snímky a má to přehledný hledáček podobný dálkoměrům. Je to malé a roztomilé. Přesto si myslím, že pokud stojíš o dálkoměr měl by jsi spíše brát Leicu. Digitální Leica je ovšem opravdu drahá záležitost. Nemáš-li tolik peněz, můžeš přemýšlet o dálkoměru na film značky Voigtlander Bessa, Canon Canonet, nebo starší Leicu. Všechny tyto fotoaparáty jsou výborné.

Zrcadlovka - Málokterý začátečník asi investuje do fotoaparátu více než 50 tisíc. Proto je zrcadlovka nejvhodnější řešení. Pokud si pořídíš "amatérskou" zrcadlovku s nějakým pevným objektivem, budeš mít v ruce fotoaparát, se kterým lze dělat snímky v profesionální kvalitě. Budeč-li chtít full frame, tak starší se dá pořídit taky poměrně levně. Máš-li ovšem na nákup 100 tisíc a nechceš být makro, či sportovní fotograf, tak bych doporučoval spíše Leicu. Myslím si, že díky kvalitě, uživatelské přívětivost a velikosti s tento full frame foťák zamiluješ. Doporučení Leicy je ovšem dost subjektivní záležitost a je tady stále omezení, díky nepřítomnosti autofocusu a nemožnosti používání delších skel. Stejně bych si tipoval, že s Leicou v ruce taky zjistíš, jak přeceňované jsou tuto funkce.

Mirrorless - Nevidím důvod si to pořizovat. S pohledu fotografa je to nanejvýš nepraktická hračka. a pro amatéra poskytne podobné výsledky nějaký z novějších chytrých telefonů.

APS-C kompakty - Do dvaceti tisíc pořídíte dobře řešený foťák se skvělou kvalitou obrazu, velmi dobrým objektivem a vejde se to celé do kapsy... ale ten hledáček....