24. září 2013

Crop faktor aneb klamání zákazníka...

Nedávno jsem se zeptal na stránce jednoho nejmenovaného výrobce foto techniky, proč u objektivu s ohniskovou vzdáleností 18-35 uvádí, že nahradí 3 objektivy s ohniskovou vzdáleností 28mm, 35mm a 50mm. Bylo mi řečeno, že daná ohnisková vzdálenost má na fullframe snímači (velikost políčka kinofilmu) a na aps-c snímači (menší snímače používané většinou v amatérských zrcadlovkách) jiný úhel záběru. To jsem ovšem věděl, a tak jsem dále naléhal na vysvětlení. Jde o to, že objektiv s OV (ohnisková vzdálenost) 18mm bude mít na menším aps-c snímači například v případe Canonu stejný úhel záběru, jako by měl 28,8mm objektiv na fullframe zrcadlovce. To je skoro jako uváděných 28mm.
Prodejci a výrobci si v poslední době navykli tedy uvádět OV po přepočtu. Jenže to je podle mě klamání zákazníka. Jiná ohnisková vzdálenost má přece jiné optické vlastnosti a to nějaký přepočet nezmění. Různé velikosti snímačů, potažmo políček filmu, tady byly vždy, ale až teď se začaly OV přepočítávat. Jediný účel je ovšem klamání zákazníka a zvýšení prodeje. V případě objektivu 18-35mm, který sliboval, že obsáhne OV 28mm, 35mm a 50mm je to očividné. Zmíněné OV se totiž během let staly jakýmsi standardem a jsou nejvíce využívané OV vůbec. Také nejméně podléhají zkreslením, které jsou většinou považované v této kategorii objektivů za nežádoucí.
Vysvětlení se mi pochopitelně nedostalo, protože takovou věc si lze jen velice těžko obhájit. Mě to může být ostatně jedno, ale je dobrý to vědět.

PS.:  Pokud někdo poznal zmíněný objektiv, tak je třeba dodat, že se to netýká jen tohoto, ale dělají to dnes už všichni. Navíc tento výrobce je můj oblíbený a jeho produkty můžu jen doporučit.

by Jan "Čistírna" Burgert, foceno na 18mm